Nyheder på mail
Sotea kunde?

Ny partner til IT-outsourcing

Dansk skilteproducent
I 2021 skiftede kunden i denne casepartner til IT-outsourcing. Valget faldt på Mentor IT, og tillid blev den afgørende faktor i beslutningen. Es succesfuld beslutning som direktøren for den danske skiltevirksomhed stadig glæder sig over.

Som i mange andre både danske og internationale virksomheder er også denne kunde afhængige af driftssikre IT-løsninger for at få hverdagen til at køre og levere kundernes ordrer effektivt:

- IT fylder meget i vores hverdag. Både grafisk IT samt mere traditionel IT og databaserede opgaver. Og så har vi naturligvis også printere, der skal sættes op og forvindes, fortæller direktøren og uddyber:

- Vi har haft terminalserverløsning i mange år, og det har vi stadig. Det betyder, at vores medarbejdere kan arbejde uanset arbejdsplads. Så hvis de står ude ved en maskine, kan de stadig have deres eget skrivebord med.

Det er en fordel, at vi ikke er afhængige og låst til en enkelt maskine. Det er meget mere dynamisk at arbejde på den måde. 

Skiftet til Mentor IT kommer efter et mangeårigt samarbejde med en anden partner. IT-outsourcing er derfor ikke noget nyt for kunden i denne case, men det var alligevel en ny verden at komme ud til:

- Det har altid været vigtigt for os med én partner til vores samlede IT. Det har vi haft før. Der var dog stor udskiftning i medarbejdere hos vores forrige partner, og det kunne mærkes. Det kørte bare ikke mere. Og når man har været det samme sted i mange år, er det jo lidt som at starte forfra, forklarer direktøren, der havde dialogen med de to potentielle nye partnere:

- Vi ville gerne se, hvad de havde at tilbyde og fortælle, hvad vi havde haft tidligere. De skulle have mulighed for at give et realistisk og informeret tilbud, fortæller han og fortsætter: 

- Der var ikke voldsom stor forskel på prisen. Så det kom i sidste ende an på tillid. Der var flere ting, som gjorde sig gældende. Henrik (Knudsen, red.) er en behagelig mand, og Tarben (Sandal Hagelskjær, red.) kendte vi faktisk fra tidligere. Han kommer og så af den grafiske branche. Så det er jo en stor fordel. Derudover kunne de tilbyde en masse smarte løsninger – og ikke mindst så ligger de tæt på os. Det giver også tillid.

 

Onboarding bedre end bedste scenarie

Da aftalen var indgået begyndte første del af samarbejdet – onboarding. Her trykprøves et nyt samarbejde altid, når hele virksomhedens IT-setup måske skal flyttes, erstattes eller defineres på ny. For kunden i denne case gik onboardingen bedre end det bedste scenarie på papiret:

- I vores onboarding satte vi nogle rammer for worst case og best case, altså scenarier for bedste og værste første dag. Det blev meget bedre end det bedste scenarie. Alle var i drift, da de mødt ind til første dag. Der var et par småting, som vi ikke kunne have forudset. De blev løst ASAP, fortæller direktøren med glæde i stemmen og tilføjer:

- I en ideel verden ville vi selvfølgelig gerne have haft mere tid til at teste, men det gik rigtig godt.

 

Et godt partnerskab byger på kemi og proaktivitet

For denne kunde kan den gode samarbejdspartner måles på flere parametre. Det handler både om, hvad man egentlig får for pengene – men bestemt også om, at der er en god dialog:

- De skal være proaktive. Og det oplever vi i dag med Mentor IT. Hvis de ikke er det, kommer de til at opleve mig, der ringer hele tiden, forklarer direktøren med et smil og fortsætter: 

- Jeg har en rigtig god mavefornemmelse med arbejdet. Der er en god tone, når vi skal finde løsninger. Man skal selvfølgelig altid lige pudse nogle kanter af i et nyt samarbejde, men de gør det godt. Det kører i teams, og hvis kemien ikke er der, kan man skifte team. For kemien er meget vigtig. Man skal kunne forstå hinanden. Ellers kommer man ingen vegne.

Den gode kemi er dog ikke den eneste fordel, som kunden nyder godt af hos Mentor IT:

- Hvis noget ikke virker, kan vi finde en løsning med det samme. De reagerer hurtigt, hvis vi står med et problem, forklarer direktøren og uddyber med et konkret eksempel:

- Vi fik for nogle måneder siden kørt alle ordrer igennem ved en fejl. Det kunne heldigvis hurtigt løses med en backup, som Mentor IT havde sørget for. Det betød, at vi kun skulle genskabe to ordrer, som var nået at komme ind efter backuppen. Det var en fejl, vi selv havde lavet, men som kunne have kostet os mange penge.

 

”En masse smarte løsninger”

Det er ikke kun med kontinuerlig backup, at Mentor IT har bidraget til samarbejdet. Selvom kunden har mange år bag sig og faste rutiner for de fleste opgaver, er de dog ikke bange for forandring under de rette omstændigheder. Som ny samarbejdspartner kunne Mentor IT blandt andet udfordre kunden på opbevaring af data. Det var blot en af de mange smarte løsninger, som direktøren nævnte tidligere:

- Det er også først med Mentor IT, at vi er gået i skyen. Ellers har vi opbevaret data selv. Vi har i vores arbejde en udfordring med datamængder og internethastighed. Derfor betyder hurtig hastighed og korte svartider meget for os, fortæller direktøren og henviser til de ofte tunge, grafiske filer, der skal til for at trykke og producere skilte i god kvalitet. 

Beslutningen om at lade Mentor IT overtage dataopbevaringen blev især taget på baggrund af geografi og faciliteter:

- Mentor IT har jo også sit eget datacenter lige rundt om hjørnet, understreger direktøren i skiltevirksomheden.

 

En anbefaling til alle der har brug for en IT-partner

Kunden, der er omdrejningspunkt for denne case, er i høj grad også klar til at anbefale Mentor IT til andre, der er på udkig efter en dygtig partner til IT-outsourcing:

- Vi er glade og godt tilfredse. Det kører godt. Jeg vil anbefale, at man ringer og tager en snak med dem. Jeg vil selvfølgelig nævne Henrik (Knudsen, red.), fordi det er ham, vi har talt med. Men kemien er vigtig, og der er flere spillere hos Mentor IT. Det betyder meget, at der er forskellige typer, så man kan føle sig forstået og lyttet til. Det kan de hos Mentor IT, understreger direktøren og lægger vægt på, at det er et stort hus med mange fordele:

- Ikke kun at der er masser af eksperter bag, som alle er med i din aftale. Men også at der er forskellige teams og personligheder, så man kan finde dem, man har den bedste kemi med.