Jeg var meget overrasket over hastigheden

Grundet ringe erfaring med virtualisering af bestemt program, var det for aeroplan ikke muligt at erstatte deres fysisk server med en virtuel. En test af Mentor ITs platform ændrede dog dette.


aeroplan programmerer software med udgangspunkt i rapportering, kvalitetssikring og dokumentstyring til luftfart. De bistår cirka 70% af de danske selskaber og skal leve op til meget høje kravsspecifikationer. Størstedelen af deres servere har været placeret i Mentor ITs vCloud miljø, med undtagelse af én fysisk, som var dedikeret til generering af manualer.

- Det er et meget specielt program, der generer manualer med afsæt i lovreferencer og anden databasesøgning, hvilket jeg ikke har kunne få til at virke på virtuelle computere. Jeg havde derfor specialbygget en fysisk server til formålet, siger Ken Engels Henriksen.

Da aeroplan stod over for forbedringer af den fysiske server, bad de Mentor IT om en virtuel løsning midlertidigt. Mentor IT tilbød aeroplan at teste platformen først, og det skulle vise sig at blive afgørende.

- Selvom vores øvrige servere lå på platformen, har jeg ikke tidligere testet performancen. Jeg tog en manual, der normalt tager 1 minut og 45 sekunder, og da jeg kørte den ved Mentor IT, tog det kun 1 minut og 15 sekunder. Mentor ITs server var altså cirka 20% hurtigere, fortæller Ken og fortsætter:

Jeg var meget overrasket over, hvor hurtig den var, da det er sammenlignet med en fysisk dedikeret server. Jeg har tidligere prøvet andre udbydere, og her tog generering af en manual op imod 5 minutter.

Performance målinger

Udover genereringen af manualer, så har Ken også testet kørsel af opdateringer og fremstilling af pdf’er, men heller ikke her blev han skuffet.

- Når vi opdaterer databasen, kører vi et script, og også dette var væsentlig hurtigere på Mentor ITs platform. Det samme gælder pdf’erne. Det er CPU’en, der ”laver” pdf’en, og på en virtuelmaskine vil den altid dele sin kraft mellem alle maskinerne, men på trods af dette, oplevede vi ingen ændring af performance. Det, synes jeg, er et meget godt parameter.

Baggrund

Ken Engels Henriksen har en baggrund som pilot, men har altid beskæftiget sig med softwareudvikling. I flere år har han arbejdet med virtualisering, men trods hans mange års erfaring, var performancen på Mentor ITs platform overraskende.

aeroplan har i dag alle deres servere samlet ved Mentor IT og har været meget tilfredse med platformen, som er baseret på VMware. Et system, de også selv bruger til udvikling.

- Jeg har samlet det hele hos Mentor IT, fordi de har et godt miljø, gode priser og så jeg har kunne få hjælp, når det var nødvendigt, slutter Ken af.

____________________

 

Om løsningen

aeroplan har seks servere ved Mentor IT, som behandler henholdsvis 20.000 requests hver dag. Før i tiden tog en request i gennemsnit 677 millisekunder. I dag tager den 499 millisekunder. Det er en forbedring på hele 178 millisekunder eller 26,3%, svarende til en reduceret behandlingstid på lidt over en fjerdedel.

- Gennemsnitstiden viser, hvor hurtigt serverne svarer, når en bruger arbejder. Dette inkluderer alle aspekter af en server. Dvs. at næsten hver request har en ændring i databasen og det inkluderer også en disk request, da databasen er opsat således, at vi gennemtvinger, at ændringer skal skrives inden brugeren kan forsætte, forklarer Ken Engels Henriksen.

Antallet af længerevarende requests (over 60 sekunder) er tilmed faldet med cirka 50%.

- Vi kan ikke rigtig kode os ud af længerevarende requests, men hardwaren hjælper helt klart, siger Ken Engels Henriksen.

Endvidere har aeroplan erfaret, at store manualer, der typisk tager over to minutter at generere og som kan have tendens til at falde i performance (tage længere tid), ikke længere er udfordret på disse parametre.

- Det er min opfattelse, at en fysik server drosler ned ved længere behandling, hvorimod en virtual ikke har samme problem. Det er dog meget svært at dokumentere, slutter Ken Engels Henriksen af.

Om aeroplan

aeroplan er et dansk firma beliggende i København S. De har eksistereret siden 2009 og udvikler software til luftfart, som tager udgangspunkt i Direktør Ken Engels Henriksens mange års erfaring som pilot. De bistår i dag cirka 70% af de danske luftfartselskaber og er underlagt utrolig høje standarder.

Acceptér cookies fra dette website

Dette website benytter cookies til besøgsstatistik og for at forbedre brugeroplevelsen på sitet.

Du kan altid slette gemte cookies, ved at gå ind i de avancerede indstillinger i din browser.

Acceptér ikke cookies Acceptér kun funktionelle cookies Acceptér alle cookies