6 gode råd til at undgå netsvindel

Kan du også komme i tvivl om det er netsvindel eller om den er god nok? I disse tider, hvor næsten alt vores data er tilgængelig, og hvor vi dagligt modtager tvivlsomme mails, kan man let komme i tvivl.

I disse tider, hvor næsten alt vores data er tilgængelig via nettet, og hvor vi dagligt modtager tvivlsomme mails, kan man let komme i tvivl om det er netsvindel eller om den er god nok.

Vi giver dig 6 gode råd til at undgå netsvindel. 
 

1. Tænd din svindel-radar: 
It-kriminelle finder hele tiden på nye og effektive metoder, som er svære at gennemskue. Derfor er det vigtigt, at du indstiller din hjerne og din adfærd på at svindelforsøg er hyppigere og foregår på flere platforme, såsom mail, SMS og telefonopkald.

De it-kriminelle er gode til at misbruge vores tillid til landsdækkende og etablerede virksomheder, som PostDanmark, Nets, Skat osv. Så vær opmærksom selvom kilden virker pålidelig.
Er mailen, konkurrencen eller andet, for godt til at være sandt – så er det nok noget om det. Derudover så tjek mailen eller SMS’en for stavefejl, underlige webadresser eller mailadresser.

Hav antennerne ude og tænk dig om en ekstra gang.
 

2. Del ALDRIG dine følsomme data
Du skal aldrig dele dine følsomme data såsom konto eller kreditkort numre, adgangskort eller NemID. Hverken din bank eller myndighederne ville bede dig om, at dele dine oplysninger via mail, SMS eller andet.
 

3. Styrk dine adgangskode
Gør dine adgangskoder til diverse logins stærke, og husk at have forskellige koder. It-kriminelle er gode til at gætte adgangskoder, og hvis du bruger den samme kode til alle systemer, og de gætter denne, så har de adgang til en hel masse data.

Så husk at lave stærke adgangskoder der er svære at gætte, og brug forskellige koder.
 

4. Hvis du er i tvivl? Så klik ikke på det
Du kan meget let undgå svindel ved at udvise endnu større forsigtighed. Hvis du modtager et link som du er usikker ved, så lad være med at klikke på linket. Du kan i stedet gå ind på udbyderens website og finde indholdet derfra, frem for at klikke på links i mails og SMS’er.

Her er nogle af faresignaler ved netsvindel:
Falske mail og websites: Du kan modtage en mail eller SMS med falsk afsender som linker til en falsk hjemmeside, og de kan i sidste ende lokke eller true dig til at afgive værdifulde oplysninger. Vær opmærksom, it-kriminelle bliver bedre og bedre til at forfalske hjemmesider, som vi normalt stoler på.

Falske venner: Du modtager en mail fra en fremmed person, som måske kender dit navn, og som vil sende penge til dig, du skal blot lige sende lidt information om dig selv. Undgå at svare disse mails, det bekræfter nemlig din mail adresse, og åbner op for risikoen for mere spam.

Falske konkurrencer: Du modtager en mail med reklame eller konkurrence med en flot præmie, men i virkeligheden kan du ende med at skrive under på et tvivlsomt produkt, der er svært at slippe ud af igen.
Virus, spyware og ransomware: Du modtager en mail med en vedhæftet fil, forklædt som et dokument du normalt er tryg ved at klikke på, såsom PDF, Word eller lignende. I virkeligheden kan du ende med at aktivere en virus som kan låse dine data hvis du klikker på det. De it-kriminelle vil derefter opkræve løsepenge for at frigive dine data. Betal aldrig, hvis dette sker, men sørg i stedet for godt backup, så du let kan genskabe dine data.
 

5. Gem ikke fotos af dit NemID nøglekort på din telefon
NemID er et meget sikkert system hvis det bruges rigtigt. Her kobles din egen unikke kode sammen med en kode fra dit nøglekort. Hvis du har billeder af dit nøglekort liggende på din telefon, og du mister telefonen, kan du øge risikoen for at udsætte din identitet på internettet for fare.
 

6. Del dine oplevelser og erfaringer med andre
Vi vil, eller har alle oplevet et forsøg på netsvindel. Hvis vi deler vores egne erfaringer med andre, kan vi hjælpe hinanden til at undgå svindel. Ofte vil du nemlig opleve, at andre har modtaget lignende eller enslydende henvendelser, og som kan hjælpe til at be- eller afkræfte usikkerheden.

It-kriminelle er gode til at kopiere troværdige afsendere f.eks. Nets, NemID, Skat osv. i falske mails. Svindlerne så godt som aldrig, et telefonnummer til kundeservice, da de i stedet håber du svare mailen, hvilket du ikke bør gøre, da dette øger risikoen for virus eller andet.

Find i stedet telefonnummeret til kundeservice andet sted, og få bekræftet om mailen er en reel henvendelse.

Acceptér cookies fra dette website

Dette website benytter cookies til besøgsstatistik og for at forbedre brugeroplevelsen på sitet.

Du kan altid slette gemte cookies, ved at gå ind i de avancerede indstillinger i din browser.

Acceptér ikke cookies Acceptér kun funktionelle cookies Acceptér alle cookies