« Tilbage til oversigt af artikler

3 advent: Mød vores Migreringskonsulent Henrik

Med dette års adventskalender stiller Mentor IT skarpt på fire personligheder - fire forskellige værktøjskasser, som vi har fornøjelsen af i vores Dreamteam. I denne artikel kan du møde Henrik, vores Migreringskonsulent.

Lågen i denne advent gemmer på Henrik Jørgensen. Hans hverdag, hans værdier og hans råd - mød ham lige her.

Navn: Henrik Jørgensen   
Funktion: Migreringskonsulent    
Speciale: Migrering, support, sikkerhed, risikovurdering, netværk, infrastruktur, analyse og arkitektur   

”Husk at kig på egne kompetencer og lav det, I er bedst til”​

Henrik er Migreringskonsulent ved Mentor IT. Han har 30 års erfaring fra IT-branchen, og det er blandt andet ham, der står for migreringen af nye eller eksisterende kunder hos Mentor IT.

Opgaverne er sjældent ens, og det er næsten altid på en ny måde, at en opgave skal gribes an - for kunderne er altid forskellige.

Analyse, struktur og rådgivning er derfor tre vigtige parametre i sådan en proces, og heldigvis er Henrik og det team, han har til at hjælpe sig, sublime til netop dette.

Vi har stillet ham en række spørgsmål, og svarene får du her: 

Hvad er en migrering?
- En migrering går ud på at flytte nogle fra et punkt til et andet - og gerne så smertefrit som muligt. Når vi for eksempel får en ny kunde, så har de ofte en eksisterende løsning, som vi skal have dem flyttet fra.

Hvordan foregår en migrering?​
- Typisk har vi analyseret den løsning, kunden har i dag og kigget på, hvordan den kan blive bedre. Det kan for eksempel være en risikoanalyse, hvor vi kigger på, hvilke styrker og svagheder, deres nuværende løsning har. Herefter afstemmer vi sammen med kunden, hvilke ønsker og behov de har, og når der styr på det, så begynder vi migreringen. 

Hvor mange mennesker forestår en migrering?
- Det er meget forskelligt. Ofte agerer jeg førerhund, og så har jeg et hold af kollegaer til at hjælpe mig, så vi sammen kan få løst opgaven og skabe mest mulig værdi for kunden. 

Hvad skaber mest værdi for dig i den proces?
- At vi kommer som et team og sammen løfter opgaven. Vi er alle gode individuelle og på hver vores område, men når det kommer til de store opgaver, er det vigtigt, at vi er et team, der kan trække på hinanden og bruge det, vi hver i sær er gode til. 
 

Gode råd?
- Husk at kig på egne kompetencer og lav det, I er bedst til. Har I selv evnerne til at varetage jeres IT - eller ville det være smartere at outsource dele af den? Nogle gange overvurderer man egne evner, og det har typisk konsekvenser for den løsning, man har. Vær derfor lidt selvkritisk og kig på, hvad der er jeres spidskompetence, og hvad der skal uddelegeres. Helt enkelt: Lav det, I er bedst til. 

Lokal eller outsourcet løsning - hvad skal man være opmærksom på?
- Det bedste, man kan gøre, er at kigge på, hvilket grej man har i dag. Hvis du vil gå fra A til B, kræver det ofte, at du gør noget ved det grej, du har stående lokalt. Og her kan man kigge på, om det er brugbart i længden? Er der serviceaftale på? Er man tæt på, at de udløber? Har du selv lyst til at stå og rode med det, hvis der opstår problemer? Er det så specialiseret, at man ikke bare skal overlade det til nogen, der har styr på det? Alt afhængig af svarene kan man så vurdere, om det giver bedst mening at bevare sin lokale løsning, kombinere den med hosting eller helt outsource løsningen. 

Tendenser lige nu?​
- Den største udfordring, vi ser i dag, er risikoen for malware - og at blive lagt ned på grund af det. Kigger vi på en af de mere spændende tendenser, er det måden, man i dag kan tilgå en hosted løsning på. Brugere kan tilgå virksomhedens virtuelle datacenter, oprette egne servere og modellere, som de har lyst. Det automatiserer og generaliserer måden, som man før har haft ”kontakt” til sin hosted løsning på.

Hvor er Mentor IT i denne trend? 
- Mentor IT ligger i spidsen. Vi har noget meget hurtig grej og en selvbetjeningsportal, som kunden selv kan få adgang til. Der er rigtig mange steder, hvor man som kunde ikke selv må røre ved noget eller have en administrator adgang til løsningen. Det er selvfølgelig heller ikke alle, det er interessant for, men for dem, det er er - dem, der selv har en IT-ansvarlig med interesse i det - er det en fed feature.

 

- Rigtig glædelig jul - 

 

Acceptér cookies fra dette website

Dette website benytter cookies til besøgsstatistik og for at forbedre brugeroplevelsen på sitet.

Du kan altid slette gemte cookies, ved at gå ind i de avancerede indstillinger i din browser.

Acceptér ikke cookies Acceptér kun funktionelle cookies Acceptér alle cookies